About Us

[English]

Centro ALGORITMI is a research unit of the School of Engineering – University of Minho, that develops R&D activity in Information and Communications Technology and Electronics (ICT&E), spreading into four major fields: (1) Electrical Engineering, Electronics and Nanotecnhology; (2) Operations Research, Statistics and Numerical Methods; (3) Information Systems, Software and Multimedia; (4) Communications, Computer Networks and Pervasive Computing.

The majority of PhD-level researchers of the Center are also Faculty members of four departments of the School of Engineering, namely: Industrial Electronics (DEI), Information Systems (DSI), Industrial Engineering & Management (DPS), Informatics (DI). Furthermore, the MSc and PhD projects supervised by those Faculty members are developed at ALGORITMI.

Centro ALGORITMI focuses its activity on projects that explore a strong link with the community, namely the industry and the public administration. The University of Minho is located in an industrialized region with an important expression on textile and footwear industries, and an emerging field on ICT services enterprises, pushed by the e-phenomena age. The automotive industrial field also gained recently an important share of the market. Another external factor that influences our target field of application is the growth of the cities in the region, which introduces several demands for the co-operation of researchers, namely in the field of logistics, communication, e-government and resources management. The results of this policy are stated by the number of applied research projects in cooperation with companies (funded by AdI and QREN) and by specific national projects, namely POSI, POCTI, and POE. Additionally, the Centre participates in several European projects, typically funded by IST programmes.

Centro ALGORITMI Bylaws:
[Bylaws PDF]

ALGORITMI Strategic Programme 2015-2020:
[PEst 2015-2020 PDF]

Institutional Evaluation Report of the Universidade do Minho:
[Report PDF EN version]  [Report PDF PT version]  [Followup PDF EN version]

[Português]

O Centro ALGORITMI é uma unidade de investigação da Escola de Engenharia – Universidade do Minho, que, no âmbito das Tecnologias da Informação, Comunicações e Electrónica (TICE), desenvolve actividade de I&D em quatro grandes áreas: (1) Engenharia Electrotécnica, Electrónica e Nanotecnologias; (2) Investigação Operacional, Estatística e Métodos Numéricos; (3) Sistemas de Informação, Software e Multimédia; (4) Comunicações, Redes de Computadores e Computação Ubíqua.

A maioria dos investigadores doutorados do Centro são também membros do corpo docente de quatro dos departamentos da Escola de Engenharia: Electrónica Industrial (DEI), Sistemas de Informação (DSI), Produção e Sistemas (DPS), Informática (DI). Adicionalmente, os projectos de mestrado e doutoramento que sejam supervisionados pelos docentes daqueles quatro departamentos que sejam simultameamente investigadores do Centro são desenvolvidos no ALGORITMI.

O Centro ALGORITMI centra a sua actividade em projectos com uma forte ligação à comunidade, i.e., a indústria e a administração pública. A Universidade do Minho está localizado numa região industrializada com uma expressão importante em indústrias têxteis e do calçado e em empresas de serviços TIC. O sector industrial automóvel ganhou recentemente uma forte expressão na actividade local. Outro factor externo que tem influenciado o nosso campo de aplicação é o crescimento das cidades da região, que tem promovido a cooperação entre diversos investigadores por forma a actuarem em domínios como a logística, comunicações, governo electrónico e gestão de recursos. Os resultados desta estratégia de actuação são demonstrados pelo número de projectos de investigação aplicada em colaboração com empresas (financiado pela AdI e QREN) e por projectos nacionais apoiados pelos programas POSI, POCTI e POE. O Centro participa ainda em diversos projectos europeus, tipicamente financiados pelos programas IST.

Regulamento Centro ALGORITMI:
[Regulamento PDF versão PT]

Institucional da Universidade do Minho:
[Relatório PDF versão EN]  [Relatório PDF versão PT]  [Acompanhamento PDF versão EN]