en

UMinho Professor nominated Portuguese representative of the American Society for Quality

pt

Professor da UMinho nomeado representante português da American Society for Quality

en

Prof. Paulo Sampaio

The American Society for Quality (ASQ) has named Sampaio, Algoritmi Research Center and Assistant Professor, Department of Production and Systems (DPS) and ALGORITMI Research Centre of the School of Engineering, University of Minho, Counselor for your Country in Portugal. Sampaio will take over the representation of ASQ nationally by December 31, 2012, and shall primarily the task of promoting this prestigious association with American businessmen and academics in the field of Quality.This is not your first distinction received by the American Society for Quality. Sampaio was awarded in 2006 (1 place), 2008 and 2009 (3rd place) with the award for Best Paper Presented at the “Student Technical Paper Competition”, held in the ASQ World Conference on Quality and Improvement. His doctoral thesis was also elected two years ago by the Portuguese Association for Quality and best research in the area of ​​Quality. The investigator has been named by the ASQ with the rank of Senior Member in June 2009.

Degree in Industrial Engineering and Management by UMinho, got Sampaio in 2008 a PhD in Production Engineering and Systems from the same university with a thesis entitled “Study of the Phenomenon ISO 9000: origins, motivations, consequences and perspectives.” He is currently Assistant Professor in the DPS UMinho and the Faculty of Science and Technology University Lusíada. Also collaborates as a Visiting Professor at the Master’s courses in the area of ​​quality with the Polytechnic Institute of Cávado and Ave and the Polytechnic Institute of Viana do Castelo.

It Consultant R & D in APCER – Portuguese Certification Association, Founding Partner and Consultant in the area of ​​Applied Statistics of spin-off GESTA – Group of Applied Statistics UMinho, board member of the Regional Delegation northern Portuguese Association for Quality, a member of the Commission Sector 11 – Education and Training of the Portuguese Institute for Quality and Chairman of the General Assembly of the Alumni Center for Engineering and Industrial Management UMinho (EGIUM Alumni Center). She regularly participates as a speaker at several national and international conferences in the area of ​​quality, is the author of various publications (books, scientific articles in journals), includes various project teams of R & D in the area of ​​Quality and directs several research works at the level of education post-graduate (masters and doctorate).Develops, since 2004, his research activity with Pedro Saraiva, University of Coimbra, in the areas of Quality Management, Quality Management Systems, ISO 9000 and Integration of Management Systems.

School of Engineering, University of Minho
Prof.. Sampaio
Tel: 253604756, 253510340
Email: paulosampaio@dps.uminho.pt

pt

Prof. Paulo Sampaio

A American Society for Quality (ASQ) nomeou Paulo Sampaio, Investigador do Centro Algoritmi e Professor Auxiliar do Departamento de Produção e Sistemas (DPS) da Escola de Engenharia da

Universidade do Minho, para seu Country Counselor em Portugal. Paulo Sampaio vai assumir a representação da ASQ a nível nacional até 31 de Dezembro de 2012, cabendo-lhe sobretudo a tarefa de promover aquela prestigiada associação americana junto dos empresários e académicos da área da Qualidade.

Esta não é a sua primeira distinção recebida pela American Society for Quality. Paulo Sampaio foi distinguido em 2006 (1º lugar), 2008 e 2009 (3º lugar) com o prémio de Melhor Artigo Apresentado na “Student Technical Paper Competition”, que decorreu no âmbito da ASQ World Conference on Quality and Improvement. A sua tese de doutoramento foi também eleita há dois anos pela Associação Portuguesa para a Qualidade como Melhor Trabalho de Investigação na área da Qualidade. O investigador foi ainda nomeado pela ASQ com a categoria de Senior Member, em Junho de 2009.

Licenciado em Engenharia e Gestão Industrial pela UMinho, Paulo Sampaio obteve em 2008 o grau de Doutor em Engenharia de Produção e Sistemas pela mesma Universidade, com a tese “Estudo do Fenómeno ISO 9000: origens, motivações, consequências e perspectivas”. Actualmente é Professor Auxiliar no DPS da UMinho e na Faculdade de Ciências e Tecnologias da Universidade Lusíada. Colabora ainda como Professor Convidado a nível de cursos de mestrado na área da Qualidade com o Instituto Politécnico do Cávado e do Ave e com o Instituto Politécnico de Viana do Castelo.

É Consultor I&D na APCER – Associação Portuguesa de Certificação, Sócio Fundador e Consultor na área da Estatística Aplicada da spin-off GESTA – Grupo de Estatística Aplicada da UMinho, membro da Direcção da Delegação Regional Norte da Associação Portuguesa para a Qualidade, membro da Comissão Sectorial 11 – Ensino e Formação do Instituto Português para a Qualidade e Presidente da Mesa da Assembleia-Geral do Núcleo de Antigos Alunos de Engenharia e Gestão Industrial da UMinho (Núcleo Alumni EGIUM). Participa regularmente como orador em diversas conferências nacionais e internacionais na área da qualidade, é autor de variadas publicações (livros, artigos científicos em revistas), integra diversas equipas de projectos de I&D na área da Qualidade e orienta vários trabalhos de investigação a nível de ensino pós-graduado (mestrado e doutoramento). Desenvolve, desde 2004, a sua actividade de investigação com o professor Pedro Saraiva, da Universidade de Coimbra, nas áreas da Gestão da Qualidade, Sistemas de Gestão da Qualidade, Normas ISO 9000 e Integração de Sistemas de Gestão.

Escola de Engenharia da Universidade do Minho
Tel.: 253604756, 253510340